Logico Piccolo je učební systém pro předškolní stupeň, 1. stupeň základní školy a speciální školy.
Skládá se z rámečku a různých souborů, v každém souboru je 16 karet.
Rámečky jsou odolné, kompaktní, hygienické, bez volných dílů a jejich součástí je deset barevných, pohyblivých knoflíků.
Jednotlivé karty jsou ze silného kartonu, lakované, každá karta obsahuje deset úkolů označených barevnými puntíky; barevnost těchto puntíků je shodná s barevností knoflíků v rámečku.
Karta se zasune do rámečku a barevné knoflíky se přisouvají ke správné odpovědi; po vyřešení všech deseti úkolů se karta otočí a porovnají se barvy a správné vyřešení úkolů.
Charakteristika
Série cvičení pro všechny důležité oblasti učiva vyvinuté zkušenými pedagogy
Vlastní tempo výuky v souladu s individuálními schopnostmi a zájmy dítěte
Různé stupně obtížnosti v rámci každého souboru
Jednoznačné a věku odpovídající formulace úkolů
Vlastní zodpovědnost díky vlastní kontrole
Mimořádně vhodné pro dyslektiky, dyskalkuliky a děti se specifickými poruchami učení
Motivující forma práce
Systém je úspěšně zaveden ve třiceti zemích světa a přeložen do devatenácti jazyků
Jednoduchá manipulace
Ideální kombinace učení a hry, kognitivních a manuálních procesů
Podporuje koncentraci, pozornost a trpělivost
Možnost individuální práce pro děti různých úrovní talentu a nadání
Ideální pro skupinové vyučování a podporu spolupráce dětí
Osvědčené v malotřídních školách
Adaptaci k českému prostředí provedli zkušení autoři, pedagogové a recenzenti
Zkušenosti
Pod vedením MŠMT ČR probíhal v roce 2002 a 2003 ve všech pedagogicko-psychologických poradnách a v 76 vybraných mateřských, základních a speciálních školách průzkum tohoto učebního systému. Všichni účastníci se mohli ke kladům a záporům tohoto sytému vyjadřovat formou dotazníku. Uvádíme zde nejčastější odpovědi:
snadná manipulace • procvičení jemné motoriky • samostatnost, zpětná vazba, vedení k sebekontrole • spojení kognitivních činností s manuálními, vhodné výtvarné řešení úkolů • variabilita systému, široký záběr témat • rozvoj a reedukace zrakového vnímání, procvičení zrakové percepce a prostorové orientace • rozvoj pozornosti, soustředěnosti, logického myšlení, vědomostí, schopností a představivosti • názorně a zajímavě zpracované úkoly, srozumitelně a logicky sestavený koncept • výborný motivační prvek
Popište reakce dětí: • práce se jim líbila, měly z ní radost, byly nadšené a ochotné pracovat, ve skupinách vládla dobrá nálada • projevovaly velký zájem, zaujetí a zvědavost • byla patrná motivace, radost z výsledků, plná koncentrace, pozornost • děti samy znovu vyžadovaly tabulky • práce je uspokojovala, neměly strach z neúspěchu, měly radost ze samostatné kontroly, omyl - oprava - správné řešení • vydržely pracovat déle než při běžných způsobech procvičování • soutěž v rychlosti/správnosti • spontánnost, řečový projev
Doporučujete dalším školám, poradnám a učitelům pracovat s učebním systémem Logico? 87,69% dotázaných odpovědělo ano.
Doporučujete pracovat se systémem Logico rodičům? 89,22% dotázaných odpovědělo ano.
Myslíte si, že je správné a potřebné v projektu Logico pokračovat? 91,54% dotázaných odpovědělo ano.
V současném zpracování učební systém Logico není (nebo jen omezeně) vhodné využívat pro autisty, některé děti s mentálním postižením a děti s DMO. Záleží však na stupni postižení. Rádi Vám do Vaší školy zapůjčíme tabulky i soubory a vyzkoušejte je spolu s dětmi.
Co nás velmi potěšilo: Výsledky průzkumu potvrdily, že učební systém Logico je také velmi vhodný pro žáky se speciálními poruchami učení, při reedukaci a při ztišení hyperaktivních dětí.