Materiál tvoří celkem 12 pracovních listů a k nim 12 řešení. Veškeré texty jsou umělecké, objevuje se próza i poezie; texty jsou pestré, jsou zde ukázky z klasické literatury, z literatury pro děti a mládež i z nejnovějších literárních děl. Pro každý ročník druhého stupně jsou zde 3 pracovní listy. Ročník je pouze doporučený, pracovní listy je možné použít i jinak, platí ale, že s přibývajícím ročníkem stoupá obtížnost textu nebo úkolů. Některé PL mají úkoly za textem, jiné přímo v textu (slabším žákům tak není nutné zadávat celý text). Úkoly se týkají nejen porozumění textu a jeho interpretace, ale také literární teorie, či dokonce mluvnice.
6. ročník:
- Ljuba Štíplová: Malování o mraku – PL vhodný k tématu úvod do literatury – základní pojmy
- Gianni Rodari: Pohádky po telefonu – PL vhodný k tématu pohádka
- Eduard Petiška: Založení Théb – PL vhodný k tématu pověst
7. ročník:
- Jo Nesbø: Doktor Proktor a prdicí prášek – PL vhodný k tématu literatura pro mládež, humor
- Srovnání básní – PL vhodný k tématu poezie
- Scénář divadelní hry (dramatizace Malého prince) – PL vhodný k tématu drama
8. ročník
- Jak dobře znáš Harryho Pottera? – PL vhodný k tématu oddechová literatura,
- Pilát Pontský – PL vhodný k tématu Bible
- Parodie – PL vhodný k tématu Karel Jaromír Erben, balada
9. ročník
- Jo Nesbø: Doktor Proktor a prdicí prášek – PL vhodný k tématu oddechová literatura, nebo v mluvnici rozbor souvětí
- Jiří Orten: Bílý obraz – PL vhodný k tématu česká poezie 20. století, holocaust
- Evžen Boček: Poslední aristokratka – PL vhodný k tématu současná česká literatura Více
Materiál tvoří celkem 12 pracovních listů a k nim 12 řešení. Veškeré texty jsou umělecké, objevuje se próza i poezie; texty jsou pestré, jsou zde ukázky z klasické literatury, z literatury pro děti a mládež i z nejnovějších literárních děl. Pro každý ročník druhého stupně jsou zde 3 pracovní listy. Ročník je pouze doporučený, pracovní listy je možné použít i jinak, platí ale, že s přibývajícím ročníkem stoupá obtížnost textu nebo úkolů. Některé PL mají úkoly za textem, jiné přímo v textu (slabším žákům tak není nutné zadávat celý text). Úkoly se týkají nejen porozumění textu a jeho interpretace, ale také literární teorie, či dokonce mluvnice.
- ročník:
- Ljuba Štíplová: Malování o mraku – PL vhodný k tématu úvod do literatury – základní pojmy
- Gianni Rodari: Pohádky po telefonu – PL vhodný k tématu pohádka
- Eduard Petiška: Založení Théb – PL vhodný k tématu pověst
- ročník:
- Jo Nesbø: Doktor Proktor a prdicí prášek – PL vhodný k tématu literatura pro mládež, humor
- Srovnání básní – PL vhodný k tématu poezie
- Scénář divadelní hry (dramatizace Malého prince) – PL vhodný k tématu drama
- ročník
- Jak dobře znáš Harryho Pottera? – PL vhodný k tématu oddechová literatura,
- Pilát Pontský – PL vhodný k tématu Bible
- Parodie – PL vhodný k tématu Karel Jaromír Erben, balada
- ročník
- Jo Nesbø: Doktor Proktor a prdicí prášek – PL vhodný k tématu oddechová literatura, nebo v mluvnici rozbor souvětí
- Jiří Orten: Bílý obraz – PL vhodný k tématu česká poezie 20. století, holocaust
- Evžen Boček: Poslední aristokratka – PL vhodný k tématu současná česká literatura
Gianni Rodari – Pohádky po telefonu
Brif, bruf, braf
Na tichém dvorku, vklíněném mezi činžáky, hrály dvě děti prazvláštní hru: vymýšlely si tajný jazyk, aby jim nikdo nerozuměl.
„Brif, braf,“ řeklo první dítě.
„Braf, brof,“ odpovědělo druhé. A daly se do smíchu.
Na balkóně v prvním poschodí seděl jeden hodně starý pán a četl si noviny; přímo proti němu byla vyložená v okně stará paní, ani hodná, ani zlá.
„Jak jsou ty děti hloupé,“ řekla ta paní.
Ale hodný pán s ní nesouhlasil: „Ani bych neřekl.“
„Snad mi nechcete tvrdit, že jste rozuměl, co říkaly.“
„A vidíte, rozuměl jsem všemu. První řeklo: To je dnes hezký den. A druhé odpovědělo: Zítra bude ještě hezčí.“
Paní se opovržlivě ušklíbla, ale zmlkla, protože děti začaly znovu hovořit svou řečí.
„Masakri, nasakri, pimprle, bumbrle,“ řeklo první.
„Bruf,“ odpovědělo druhé. A znovu se daly do smíchu.
„Snad mi nechcete tvrdit, že jste rozuměl i tomuhle,“ zvolala paní rozhořčeně.
„A vidíte, rozuměl jsem všemu,“ odpověděl s úsměvem starý pán. „První řeklo: To je fajn, že jsme na světě. A druhé odpovědělo: Svět je strašně prima.“
„A vy si myslíte, že je opravdu tak prima?“ zeptala se stará paní nevěřícně.
„Brif, bruf, braf,“ odpověděl starý pán.
- Rozhodni podle textu, zda jsou následující věty pravdivé: (A/N)
- Děti si vymýšlely tajný jazyk. …..
- Stará paní seděla na balkóně. …..
- Stará paní byla zlá. …..
- Děti se u tajné řeči smály. …..
- Pán si četl noviny. …..
- Najdi větu, kde je napsáno, že paní starému pánovi nevěří.
- Podtrhni, jak se stará paní tváří.
- Napiš tři vlastnosti starého pána:
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
- Kdyby slova, kterými se dorozumívaly děti, byla česká – jakým by byla slovním druhem?......................
- Napiš vlastní verzi překladu toho, co říkaly děti: